Rady a informace

Management firmy Chrysler - Pardubice si dovoluje prezentovat v těchto stránkách názory ve vztahu k vozům Chrysler Voyager, Grand Voyager, Lancia Voyager, Town Country, Dodge a Plymounth získané na základě pragmatických zkušeností za dobu naší praxe s touto exklusivní značkou...

1. Rady a informace pro všeobecného zákazníka

1. Vůz Chrysler Voyager, Grand Voyager, Town Country, Dodge Caravan či Dodge Grand Caravan je všeobecně řazen do kategorie luxusního velkého karavanu, který má velkou variabilitu. Vyráběn je v různých variacích, dle počtu míst a výbavy vozu. Motory byly zabudovávány v obsahu (chronologicky): 2.2, 2.4, 2.0i, 2.5i, 3.0i, 3.3i, 3.8i, 2.5TD,2,5TDi 2.5CRDi, 2.8 CRDi, 3,3i, 3,8i, 4,0i a 3,6 Pentastar. Typ řazení byl volen manuální i automatický (3-4-6 rychlostní), v omezené sérii též AWD - 4X4. Každá ze současných sedmi modelových řad má své přednosti i „drobné mouchy“, ale v podstatě však lze hovořit o konstrukci a agregátech bez větších nároků na údržbu a o nadstandardním pojetí vozu ve své třídě. Pro konkrétní rady jsme vytvořili souhrn poznatků a rad (viz. níže) k jednotlivým motorům a konstrukcím těchto typů vozů. Vůz Chrysler Voyager, Grand Voyager,Town Country, či Dodge se jednoznačně řadí mezi kategorii těch vozů, které jednak svým luxusem i vzhledem, včetně optimálně efektivně a přitom elegantně laděného interiéru přirostou k srdci každého řidiče či řidičky. Samotná ovládací schopnost vozů je prakticky velmi jednoduchá a snad proto je v této vozové třídě takový zájem o tyto vozy. Patříte-li k těm, co stále váhají před koupí tohoto vozu, doporučili bychom vám vyzkoušet tento vůz přímo v terénu, formou zkušební jízdy, ať u autorizovaného dealera, nebo u nás.

2. Rady a informace pro konkrétní majitele vozů

Nezávazně na brožurky a rady mechaniků, se kterými jste se v minulosti setkali, dovolujeme si Vám radit ve stylu "jak na to". Všeobecným základním předpokladem je dopřát vozu pravidelný servis a vyvarovat se používaným replikám a náhradám na jejichž laciné užívání jsme si v Česku již zvykli. Originálním dílem se dá nazývat pouze díl z provenience firmy MOPAR. Rádi bychom apelovali na prestiž servisu a jasný původ dílů. Dá se předpokládat, že když zakoupíte nový, či použitý náhradní díl od osoby bez živnostenského listu, například kdesi na benzínce, nemusí být vše košer. Předpokladem spokojenosti je spolupráce se zavedenou, funkční firmou - prodejcem s průhlednou legendou. Chrysler-Pardubice nabízí i té skupině klientů, která ráda zakoupí náhradní díl v "novém" možnost prodeje orig. dílů ať už vedených skladem, či formou objednávky a následným importem z USA či EU. Ceny našich náhradích dílů jsou bezpodmínečně udávány trhem a to vždy tak, abychom respektovali kritérium pokud možno nejnižší ceny na českém trhu.

3. Rady a informace k jednotlivým modelovým řadám

Pokusíme se obsáhnout veškeré pravděpodobné dotazy a též závazně nabízíme pomoc - radu formou e-mailu pro Vaše konkrétní dotazy, které dle momentálních možností zodpovíme.

A. Světla - používaná světla (žárovky) jsou evropská - H4, H5 a americká hlavice 70-100KW H9007 - 9004. Dosažitelná světelnost vozu se dá zlepšit pouze přídavnými světlomety. Pozor u modelové řady 95 UP, kde je u světel při zimním provozu pravděpodobné, že popraskají čelní plasty světel. Tento problém však vzniká v době, kdy auto stojí a plast světlometu není chlazen jízdou. Z tohoto důvodu nenechávejte zapnutá světla, když budete nuceni na delší dobu vůz zastavit při spuštěném motoru. Vyvarujte se prosím též zavádění neoriginálních žárovek s větší svítivostí, došlo již k několika závadám, které mohou končit i za přítomnosti hasičského mužstva. Dobrá zpráva pro nováčky: modelová řada 2001-2007 už svítí doststečně a modelová řada 2008-2015 je srovnatelná s jakoukoliv evropou - radost v noci jet…

B. Chladiče a sahary - u všech modelových řad obzvláště u motoru 2.5 TD, je vždy životnost motorů vážně ohrožena přehřátím. Doporučujeme používat kapalinu, i nemrznoucí směs, udávanou výrobcem . Je pravidlem nemíchat kapaliny různých výrobců,či barev ale použít vždy kapalinu jedné výrobní značky - jinak může nastat nežádoucí reakce mezi kapalinami jejímž výsledkem je koroze chladičů a kovových částí vodního oběhu. V poslední době se užívá už jen barevný rozdíl (modrá – červená), Chrysler má červenou. Četl jsem také, že u dieselových motorů není nejlepší používat pro vodní okruhy vodu destilovanou. Ta způsobuje „prý“ nežádoucí reakce v litinových částech motoru. Vůz je zpravidla velmi dobře chlazen, nicméně i chlazení může selhat a proto svítí–li kontrolka vody, teploty, či check engine, raději proveďte kontrolu chladícího systému.

C. Motory - nejspolehlivějším typem motorů je motor 3.3i , 3.8i , 4,0i a 3,6 PENTASTAR ( od roku 2011 ) . U těchto motorů navrhujeme klasickou údržbu. Jedná se o motory vysoce spolehlivé - u motorů 3,3, 3,8 a 3,6 se nedělají rozvody. Oleje používat u motorů již zajetých polo syntetické-10w40. Plně syntetické oleje používat jen v době, kdy vůz jiný olej nepoznal, nebo u motorů nových, nicméně se po 100.000Km stejně přechází na 10w40 - vyjímkou je motor 3,6 Pentastar - tam je předepsána pouze plná syntetika. U motorů 2.2i, 2.5i a 3.0i (84-1995) doporučujeme opět standardní servis. Jsou to klasické motory, které mají běžné potřeby a vyžadují jen trochu více pozornosti (hovořím o tom, že se čas od času zvedne kapota a zjistí se stav oleje, náplní, atd.). Nutno dodržovat pravidelné výměny a kontroly rozvodových řemenů a filtrů. Pro benzinové motory platí všeobecná rada: nezapomínat na benzinový filtr - tento se často zanáší a měl by být pravidelně měněn. U pohonu LPG dbát na to, aby bylo v nádrži vždy alespoň 10-15l benzínu. Není-li tomu tak, dojde k poškození benzinového čerpadla – zadře se. Spotřeba benzinových motorů je přímo úměrná majiteli, zátěži a provozu, ale obecně se u benzínu dostanete na spotřebu 8-13L / 12-15 AWD. Předem upozorňuji na to, že spotřeba je taky dána počtem ujetých kilometrů toho, daného, vozu. Velmi příjemná je spotřeba nejnovější generace motoru 3,6 Pentastar, který má proměnlivé časování a možnost použití tlačítka ECONOM - které při výkovu 214 KW dokáže jet na pohodu i okolo 7 litrů na 100 Km - běžný provoz 10,5 - 11,5, výkonem však ohromí !! Ano je to to nejvíc, co je dnes dostupné, tato motorizace je však používaná od roku 2011, tedy až budeme o 25 let starší - budu ho moci srovnávat s dosud ověřenou a spolehlivou variantou 3,3 a 3,8 ... Konstrukčně však už dnes můžeme u varianty 3,6 Pentastar hovořit o povedeném motoru.

2,5TD 1993-1995:
Konstrukčně dobrý motor, rozvody „kola“, což znamená, že uvedený motor je osazen rozvodovým soukolím, které nepotřebuje řetěz, řemen, či napínák, nicméně i výrobce doporučuje kontrolu i tohoto kolového rozvodu po 100.000Km (lidé to nevědí, neřeší a ani je to netrápí). Případů tzn. „potkaných“ motorů TD 93-95 je málo.

2,5 TDi 1996-1998/9:
Konstrukčně jde o dobrý motor ale pozor!!! Uvedený motor je osazen řetězovým rozvodem, což znamená nutnost zajišťovat výměnu rozvodového řetězu a příslušenství, vždy po ujetí maximálně 30 tis.km. Neprovede-li se výměna rozvodů vždy po 30.000Km, rozvody velmi často praskají a opravy jsou vcelku nákladné, protože prasklý řetěz rozbije vše, co je pod rozvodovým víkem, často též dojde k tzv. "potkání motoru". Při výměně rozvodového řetězu nutno vyměnit i napínák a vodící lištu (výrobce doporučuje výměnu veškerých částí rozvodů). Pozor, diagnostikou lze zjistit stav rozvodů a včas informovat zákazníka na případný servis!! U motorů 2.5TD doporučujeme dávat velký pozor na přehřátí hlav. K tomu dochází dlouhodobou velmi svižnou jízdou, či nefunkčností chladícího systému, viz. výše, bod B. Oleje používat u motoru staršího 10w40, u motorů nových plně syntetické. Plně syntetický olej dáme do motoru staršího pouze v době, kdy jiný olej nebyl použitý a opět se viskozita mění po 100.000Km.

2,5 TDi 1998/9-2000:
Opět stejný výrobce, nicméně návrat k rozvodům „kolovým“. Tím je opět od tohoto roku eliminován rozvodový servis, s výjimkou těch, kteří dají na rady odborníků a nechají si zkontrolovat po cca 100.000Km stav koleček, ozubení v rozvodech.

2,5 CRD / 2,8 CRD :
Nová generace motorů WM/ MB 2001-2008. Jsou jiné, jsou méně poruchové, jsou hnány rozvodovým řemenem se servisním intervalem 100.000Km – nutno dodržovat. Je to novinka, které se podařilo zkombinovat pohodlí, ekonomickou stránku věci a výkon. Nutno dodržovat pravidelný servis a dodržovat obecné podmínky dieselů viz níže. Od roku 2009 musím 6-té a od roku 2011 7-mé generaci vytknout vyšší nároky na údržbu a poměrně hlučný chod motoru, který kazí dojem pohodlného luxusu... Ať si kdo chce, co chce, říká, cokoli o těch „Italech“ v porovnání s motory MB je to kabrňák…
Žádá pouze pravidelný servis olejů i maziv, trochu trpělivosti ráno ( nesmí se vytáčet po studeném startu – extrémní rozdíly teplot mohou způsobit prasklinu na hlavách ), kontrolu a výměnu rozvodů a rozvodových součástí no a lehkou nohu na dálnicích pod 170KM/H.. Kladem těchto motorů je jednoznačně jejich spotřeba. Máme tu rekordmany, kteří dokáží jezdit za 5l, standardem je však 6-9l.

D. Topení a teplota motoru 2.5TD 1993-1995 - je všeobecně známo, že tyto motory v zimě topí méně, než benzínové. Závada není v termostatu, jak by se dalo předpokládat. Jak docílíte toho, aby měl motor i v zimě optimální teplotu? Jedinou možností je dodat před chladič kartónovou desku (zastaralé, ale praktické). Nepomůže totiž ani nový termostat! Ta maska je prostě moc velká a ta mrcha „zima“ o tom ví… 2,5CRDi a 2,8 CRDi tam už v případě špatného ohřívání doporučujeme výměnu termostatu která zajistí příjemné teplotky i v zimních měsících... Benzínové motory jsou samo jinde - velmi ´pružně dochází k provozním teplotám, je tak v případě LPG zajištěno že k přepnutí na LPG dojde během 3 minut provozu...

E. Automatické převodovky – zásadně se za jízdy neřadí. Používá se vždy standardní "D-éčko“. Je vhodné vyřazovat pouze v kolonách do neutrálu " N ". Neutrál dáváme i v době, kdy auto stojí (náklad a vyložení) spolu s ruční-nožní brzdou. Lamely nejsou v záběru, čímž dosáhneme větší životnosti převodovky. V případě, že zdoláváme s vozem jednorázově velký kopec a nechceme-li používat více rychlostí, můžeme zařadit pouze 1. nebo 2. stupeň, tedy (L,1,2). Pozor, v tomto režimu převodovka neřadí, proto je důležité dávat pozor na rychlost vozu. U výměny olejů pro model 1985 - 2000, tedy vždy po ujetí cca 30-40 tis. km, je nutno vyměnit i filtr a originální těsnění převodovky. Používat značkové oleje do automatických převodovek (ATF+3 type 7176) nebo jeho přímou náhradu ATF dextron III . Model 2001 UP má servisní interval delší, což je 80.000Km, neboť je tam použitý olej Mopar ATF+4 type 9602, který přišel na trh v roce 2000 .Jde o novou generací oleje, která plně nehradila do té doby používaný ATF+3 ( již zastavená výroba ),což pro zákazníky znamená delší servisní interval samotné výměny oleje. Uvedený olej ATF+4 Mopar se v dnešní době má dle dealera používat do modelových řad Chrysler 2001 UP, ale i pod rok 2000( což je jeho zbožné přání ), neboť je plnohodnotnou náhradou oleje ATF+3. Dle osobních zkušeností a zkušeností i ostatních odborných pracovišť v ČR, však nástup dražšího oleje ATF+4, neznamená nutnou potřebu jej používat pro naše miláčky pod rok 2000, tak jak by si to přál sám "dealer". Důvodu je jednoduchý - dealer nemá pravomoce zastavit výrobu osvědčeného, kvalitního oleje Dextron III, který je a vždy byl pro onu převodovku tou nejvhodnější náplní. Závěrem dopozučujeme pro modely do roku 2000 používat Dextron III, od roku 2000 ATF+4. Jedna dobrá rada; automatická převodovka vyžaduje chlazení. Pro chlazení je používán malý chladič, který se však taky musí servisovat. Doporučujeme tedy kontrolu popř. výměnu tohoto chladiče. Na trhu jsou též k dostání universální - větší chladiče, které uchladí převodovku lépe. Potěšující zpráva je i ta, že od roku 2001 se u vybraných modelů, používá na uchlazení převodovky chladič stejně veliký, jako např. chladič vody. Proč?! „poučen z předchozích nezdarů“…Vychválený olej ATF+4 Mopar však doporučujeme vyměňovat dez ohledu na to co vydrží on sám a to po 45.000KM - z důvodu toho, že to že to vydrží on sám od výměny do výměny na 80.000Km - převodovka a filtr v ní může být jiného názoru... Výměnu oleje v Lukovně doporučujeme po 45.000Km, kdy máte průběžný přehled o stavu autromatické převodovky... Tento interval je stejný jak pro 4 st převodovky 2001-2010, stajně tak i pro automatické 6-ti stupňové převodovky, které se nám ve vozech objevují od roku 2008 Up...

F. Manuální převodovky - tato převodovka nemá své konkrétní závady. Pozor u výměny olejů!!! Do manuálních převodovek 1993 - 2004 dáváme buď oleje které předepsal výrobce, a za předpokladu že manuální převodovku z nějakého důvodu servisujeme doporučuji tento olej nahradit motorovým olejem 10w40, ketrý se chová lépe než původní předepsaný olej. Ano setkáváme se s případy kdy samotný uživatel nezná stav oleje svého auta v jeho převodovce, servis však pozná zda tam je převodový olej nebo motorový - nedoporučujeme tyto oleje míchat. Dáte-li do manuální převodovky obecný převodový olej pro manuální převodovky který se bude míchat s originální náplní, či motorovou náhradou, Vaší převodovce tak zbývá poslední etapa jejího života.Olej 10W40 nelze míchat s původní náplní (nutnost zajistit plnou výměnu).Manuální převodvky od roku 2001 mají oficiální náplň ATF+4 s přísadou (zajišťuje pouze dealer) lze zaměnit za Castrol SMX S (opět plná výměna).

G.Závěrem - nikdo tady nepochybuje, že Chrysler a Dodge je výhradně pro-rodinné auto a oslní Vás svým prostorem. Víte, asi nedokážeme uspokojit každého zákazníka - tím chci říct, že je řada uživatelů, kteří zakoupili vůz jinde než u nás. Nepochybujte o tom, že v Lukovně máme přístup k prodávaným vozům jiný než ostatní... Nakupujeme výhradně vozy prověřené a to i s diagnostikou , na každém našem prodávaném voze proběhne celkový servis, počínaje výměnou oleje v motoru i převodovce, výměnou náplní v rozvodovce a chladící kapalině... Servis přední i zadní nápravy a celkového brzdového systému + kompletní diagnostika elektro-součástek... Výsledkem je vůz, který za něco stojí .... Je velmi důležité při nákupu vozu překontrolovat i stav tachometru, zapsání vyjímek pro US vozy v TP, či zjistit jaký servis vlastně vůz v minulosti měl.. Snažíme se obecně s nákupem pomoci i pro uživatele, kteří napupují od priváta - stačí nám zavolat a pokusíme se Vám nezjištně pomoci minimálně v tom, že provedeme základní kontrolu údajů a stavu tachometru auta, ketré chcete koupit ...

H. Novinky a dobré zprávy: novinky: firma Chrysler –Pardubice pro své zákazníky zajišťuje záruční i pozáruční servis. Diagnostika vozidel DRB II, DRB3, Starscan, Vitech..U vozů zakoupených od nás od r.v. 2001, nabízíme plnou garanci na motor a převodovku po dobu 12 měsíců, nebo na 100.000 Km od koupi vozu. Dobré zprávy: jsme největší v ČR a nehodláme na tom nic měnit!!! Pro rok 2021 jsme zákazníkům připravili možnost programování vozidel, které umožňuje zákazníkům přidat, či odebrat výbavový balíček ( deaktivace či aktivace sensorů kol, změna výbavy, změna rychlostních limitů, deaktivace, či zpětná aktivace výbavy Blind Spot Detection dle potřeb zákazníků. Chrysler-Pardubice jsou také přestavby US vozidel na přihlášení v ČR již jen programováním , součástí služby je též plná legalizace dovezených vozidel, ražby vin náhradní technologií, přestavby vozidel, STK, ME, MDČR, KND , registrace vozidel ..


Chrysler – Pardubice

NOVINKY

28.03.2024 | NABÍDKA VOZŮ 21x
CHRYSLER PACIFICA 2021-2024 3x CHRYSLER PACIFICA 2017-2021 3x CHRYSLER LANCIA 2008-2017 11x DODGE DURANGO 3,6 GT 2020- 1x OSTATNÍ NABÍDKY - 3X

01.03.2024 | INVESTICE
Investice do vozu je v reálné době jediné funkční a dobré řešení Vašich volných peněz !!

Chrysler-Pardubice

CHDP s.r.o.
Lukovna 11, 533 04 Sezemice

E-mail: obchod@chrysler.cz
Tel.:    (+420) 603 559 767 / auta
          (+420) 603 372 911 / servis